Digidee werkt al ruim 25 jaar aan en met merken.
Dankzij jarenlang bouwen aan en werken met merken, hebben we een heel eigen manier ontwikkeld om naar een merk te kijken. Niet hoogdravend of ingewikkeld, maar juist heel duidelijk. We zien dat opdrachtgevers het belang van een sterke merkidentiteit snappen, alleen: hoe word je een sterk merk?
Daar zijn natuurlijk allerlei methodieken voor maar bij Digidee geloven we niet in een vaste aanpak. Als we al iets aanhangen dan is het de Emotional Branding filosofie. Als merkenbouwers willen we dat een merk energie losmaakt en dat mensen zich erbij betrokken voelen. Dat gebeurt alleen bij een merk dat een goed verhaal en eigen gezicht heeft.
Merken hebben menselijke eigenschappen.
Ieder merk is anders, net als ieder mens. Het is uniek door een specifieke combinatie van eigenschappen. En op bepaalde vlakken zijn alle mensen en merken juist weer hetzelfde. Zo willen we graag sympathiek zijn en aardig gevonden worden. We willen een emotionele band opbouwen met anderen (vrienden maken) en die onderhouden. We willen vertrouwen kweken en een goed gevoel achterlaten als we elkaar zien of spreken.
Een sterk merk gaat uit van zijn eigen kracht. Het richt zich in de basis niet op een bepaalde groep, want je bent wie je bent en daarom mogen mensen je. Wees dus eerlijk en oprecht (authentiek), want alleen dan gaan anderen een relatie met je aan.
Samen keuzes maken. Inventarisatie en strategie.
Ken jezelf en maak keuzes. Inventariseer, analyseer en maak een goed plan.
Voorafgaand aan de merkontwikkeling brengen we samen (of met onze partners) de bedrijfsontwikkeling in kaart. Waar kom je vandaan, waar liggen je kansen en waar wil je naartoe? Om jezelf vol vertrouwen neer te kunnen zetten moet je jezelf goed kennen. Wat zijn je sterke punten? Wat doe jij anders dan je concurrentie?
Het is voor ons ook heel belangrijk om een onderneming of product goed te kennen om doordachte keuzes te maken. Jouw karaktertrekken en talenten bepalen de merkpositionering ten opzichte van de branche. Om jouw merk goed neer te zetten willen we er álles van weten, ook al gebruiken we maar de helft.
Innerlijk. Merkconcept.
Wat zit er in jouw hart? Merkpersoonlijkheid en brandstory.
In het merkconcept beschrijven we wie je als merk bent. Waarom doe jij wat je doet? Wat maakt jou uniek? Ben je spontaan en vooruitstrevend of juist doordacht en gevestigd? Fun of serieus? De essentie van jouw merk en de stip op de horizon worden weergegeven in een enthousiasmerende brandstory.
Normen & waarden. Merkwaarden.
Wat zijn je belangrijkste normen en waarden? Op basis van welke merkwaarden maak jij keuzes, op belangrijke momenten? Dat is jouw essentie.
Hartenkreet. Merkbelofte en corporate claim.
Wat mogen mensen van jou verwachten? Waar maak jij je hard voor en wat zeg jij over jezelf? Met welke merkbelofte maak jij in een paar woorden duidelijk wat je voor iemand kan betekenen?
Taalgebruik. Corporate tone-of-voice.
Op welke manier spreek jij mensen aan? Met humor of juist heel zakelijk, met u of met jij? Welke tone-of-voice gebruik je in communicatie?
Uiterlijk. Visuele identiteit.
Naam. Merknaam.
Jouw naam zegt veel over wie je bent en wat je doet. Een goed gekozen merknaam kan jouw identiteit – en daarmee de diensten en/of producten die je levert – geweldig ondersteunen.
Gezicht. Logo.
Het logo is jouw gezicht en zorgt voor herkenning. Gestript van alle toeters en bellen moet een logo direct iets zeggen over wie je bent. Het is de visualisering van jouw persoonlijkheid. Wanneer wij een logo ontwerpen besteden we hier veel aandacht aan.
Persoonlijke stijl. Huisstijl.
Daarnaast is ook de aankleding bepalend voor je uiterlijk, zoals kleurgebruik, typografie, beeldstijl en vormentaal. Jouw huisstijl zegt veel over je en bepaalt mede hoe mensen tegen je aankijken. Je visuele identiteit onderscheidt jou direct van de concurrentie.
Dus: dress to impress.
Laat zien wie je bent. Corporate communicatie.
Jouw verhaal. Communicatieconcept.
Hoe vertel jij jouw verhaal aan de wereld? In het communicatieconcept leggen we vast op welke manier jij mensen aanspreekt, zodat ze geïnteresseerd in je raken en het eerste contact is gelegd.
Verkooppraatje. Oneliner(s).
Wat vertel jij relaties of prospects om ze te overtuigen van jouw meerwaarde? Een pakkende kop, een oneliner of fijne shortcopy triggert mensen om zich te verdiepen in je verhaal.
Representatieve foto’s. Corporate beeldtaal.
Hoe wordt jouw verhaal visueel ondersteund in combinatie met het communicatieconcept? Goede afbeeldingen of illustraties kunnen heel snel iets duidelijk maken en de juiste sfeer scheppen. Daarnaast draagt een eigen signatuur in de beeldtaal bij aan jouw herkenbaarheid.
Vrienden maken. Marketingcommunicatiestrategie.
Waar ontmoet je mensen? Samen contactmomenten bepalen.
Je wilt mensen leren kennen en een band met hen opbouwen. Wie kent jou al goed, wie wil je beter leren kennen en waar wil je jezelf weleens introduceren? We bepalen samen contactmomenten en ontwikkelen daarbij passende communicatie uitingen.
Leuke binnenkomer(s). Campagneconcept(en).
In een nieuwe omgeving of bij nieuwe mensen heb je soms een goede binnenkomer nodig. Hoe vertel jij jouw verhaal aan die groep of op die plek? Op welke manier spreek jij gericht mensen aan en kun je hun interesse wekken?
Hoe kunnen je vrienden je helpen? Ambassadeurs creëren.
Vrienden kunnen je voorstellen aan andere vrienden. En wanneer jij dat gemakkelijk maakt, dan doen ze dat veel sneller.
Vertel je verhaal! Communicatie uitingen.
Wees jezelf. Online merkbeleving.
Mensen willen het liefst in iedere omgeving de persoon tegenkomen die ze kennen. Jouw merkbeleving moet dus op alle devices hetzelfde zijn.
Blijf wie je bent. Offline merkbeleving.
In een magazine, op een abri langs de weg en in een brochure: mensen willen direct zien dat jij het bent. De merkbeleving moet dus in alle uitingen even herkenbaar zijn.
Blijf actief en relevant. Aanvullende belevingen ontwikkelen.
Digidee blijft graag meedenken over praktische middelen om het merk crossmediaal te laden. Dit is van belang bij alle contactmomenten die mensen met jouw onderneming, dienst of product hebben. Blijf zaadjes planten en blijf top-of-mind!
We will make them love you!
We vertellen je graag hoe wij mensen aan jouw merk kunnen binden