Het lijkt weer goed te gaan in ondernemend Nederland. We spreken regelmatig bedrijven die druk bezig zijn met het opnieuw uitvinden van de organisatie, de sales en hun visie op de toekomst. Men ziet kansen liggen en er kan weer geïnvesteerd worden. En daar horen vaak nieuwe werkprocessen en -systemen bij. Al dan niet in combinatie met een nieuwe website. Wij horen dan vaak: “En dan moeten we volgend jaar maar eens kijken naar de huisstijl.” Of nog erger: “…naar het logo”. Een nieuw stickertje erop en gaan met die banaan.
Meer dan ‘een plaatje’
Wij leggen dan als merkstrategen graag uit waarom een goed merkconcept onderdeel moet zijn van die nieuwe ontwikkeling. Misschien wel de basis. Een sterk merk met een goed verhaal geeft namelijk energie aan iedereen in de organisatie. Het inspireert en zet aan tot gedurfde keuzes. Het geeft houvast en richting. Wanneer het om geld en de toekomst gaat wil iedereen doordachte keuzes maken. Is het dan ook niet belangrijk om helder te hebben wat de essentie van jouw merk (organisatie, product of dienst) is? Waarom mensen straks voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent? Of geloof je nog steeds dat jij niet vergeleken wordt met anderen en dat men kiest op basis van jouw unieke prijs-kwaliteitverhouding?
Creating brand love
Jouw verhaal en onderscheidend vermogen moeten helder zijn om ‘top-of-mind’ te worden en jouw doelgroep te helpen voor jou te kiezen. Vaak heeft men niet direct iets van je nodig, maar wanneer dat wel zo is… Wie je bent als merk is bepalend voor jouw uiterlijk, jouw verhaal en voor de manier waarop je dat vertelt. Dus ook voor jouw strategische keuzes, de sales enz. Laat staan voor die website. Of vertrouw jij wel iemand die iedere keer een ander verhaal heeft en zich anders voordoet? Zo iemand geef jij jouw geld toch niet?
Wij vergelijken het altijd met de relaties tussen mensen (human-like-branding.nl). Hoe jij je als merk gedraagt, de keuzes die je maakt bij de benadering van jouw klanten en prospects. Eigenlijk doe je alles wat je doet op basis van wie je bent als merk. Wanneer dit niet bij elkaar past, dan schaadt dit het vertrouwen dat men in je heeft. Het voelt dan niet oprecht en authentiek. En zo’n gevoel wil je niet achterlaten.
Een sterk merk geeft energie
Het is gewoon veel makkelijker om keuzes te maken op basis van een goed doordacht merkconcept. Je weet wie je bent en waar je voor staat. Jij bent enthousiast en de rest van de organisatie is dat ook. De hele toko zit vol energie. Je moet mensen eerder temperen dan aansporen. We hebben voldoende voorbeelden van merken uit onze eigen portfolio waarbij de aard van het merk medebepalend is geweest voor de keuzes die worden gemaakt. Dat is ook logisch, want het merk is ook wie jij bent. En juist daardoor beklijft het beter en levert dat meer op. Ja, ook financieel.
Wil je hier meer over weten? We delen graag onze ervaringen met je onder het genot van een kop koffie of thee.